Logo small

Ik wil geïnformeerd worden



Zonder elektriciteit ben jij je event kwijt.

 

En dat is toch het laatste wat je wilt?
Toch kan het gebeuren dat de stroom tijdens je event uitvalt.
En dan is het wel heel erg fijn als je voorbereid bent op onvoorziene omstandigheden.

Zeker als jouw event voornamelijk bestaat uit muziek, licht, lichtshows, beamers, computers etc.

 

Inventariseren voor energieplan
Om een dergelijke situatie voor te zijn is het verstandig om een energieplan voor jouw event op te stellen.
In dit plan inventariseer je welke elektrische apparaten er allemaal aangesloten moeten worden op het energienet van de locatie.
Te denken valt aan licht- en geluidsapparatuur, koeling voor de catering, computers/laptops, beamers, eventuele elektrische muziekinstrumenten van de band etc.

De leveranciers die je licht- en geluidsapparatuur, koeling voor de catering, muziekinstrumenten etc. leveren kunnen je vaak al vooraf vertellen hoeveel stroom de apparaten gebruiken die ze tijdens je event in gaan zetten.

 

Informeren
Het is belangrijk dat je bij de locatie waar jij je event gaat houden altijd informeert of het benodigde vermogen (totaal aantal Watt) dat je nodig hebt door de locatie gefaciliteerd kan worden.
Als de meterkast van de desbetreffende locatie de spanning niet kan voorzien, dan heb je een extra stroomvoorziening nodig.
Als de locatie wel het totaal aantal Watt aankan maar het succes van je event is grotendeels afhankelijk van stroom, dan raad ik je aan om altijd een noodstroomvoorziening paraat te hebben.
Ga er trouwens nooit standaard vanuit dat iedere locatie wel een noodstroomvoorziening heeft.

 

Aggregaat
Indien je een extra stroomvoorziening nodig hebt, kan je een mobiele aggregaat huren.
Aggregaten zijn er in verschillende formaten en vermogens, maar ook de gebruikte techniek verschilt.
Afhankelijk van het vermogen kies je de aggregaat uit.
Maar houd ook rekening met omwonenden.
Een stille aggregaat wordt vaak voor dichtbevolkte gebieden ingezet, maar ook bij evenementen waar de gasten juist komen voor de muziek en het niet zullen waarderen als de aggregaat de boventoon voert.

 

Zelf een aggregaat ophalen of laten bezorgen?
Als je niet dagelijks met een aggregaat werkt, adviseer ik je om er voor te kiezen dat de aggregaat wordt gebracht en gehaald, maar ook wordt bediend door een elektromonteur.
De monteur sluit alles veilig voor je aan en demonteert alles na afloop van je event.

Mocht je toch liever zelf de aggregaat op willen halen, dan is het belangrijk dat je weet hoe zwaar deze aggregaat is.
Een containeraggregaat op je aanhangwagen is namelijk zwaarder dan wat met een normaal rijbewijs (B) is toegestaan; hiervoor heb je dus een aanvullend rijbewijs voor nodig.

 

Check, check, dubbel check
De dag van je event breekt aan en je hebt alles gedaan wat ik hierboven beschreven heb.
Je bent er helemaal klaar voor.
Maar dan blijkt 15 minuten voor aanvang dat het snoer 5 cm te kort is om de stekker in het stopcontact te doen.
En je hebt geen verlengsnoer voor handen…
Oeps…
Daarom is het altijd belangrijk dat je ruim voor aanvang van je event alles nog even naloopt, want dan kan je hier nog op anticiperen.
Functioneert alles nog naar behoren?
Zijn alle kabels netjes afgetapet? Of kunnen je gasten hierover struikelen?
Doen die spotlights het nog? Doet de muziek het nog? Doet die laptop het nog? Is het snoer lang genoeg? Etc.
Want voorkomen is beter dan genezen 😉

 

In mijn volgende blog in de serie ‘Het fundament van ieder event’, ga ik het met jullie hebben over calamiteiten tijdens je event en hoe jij je daar zo goed mogelijk op voor kunt bereiden met de titel  “Paniek tijdens je event, zorg dat je het voor bent”.

 

Ben je benieuwd hoe ik voor jouw event van toegevoegde waarde kan zijn?
Of heb je vragen naar aanleiding van deze blog?
Vul dan het contactformulier in of bel naar +31 (0) 624861198

Astrid Stiel
Wicked Events
Voor een Succesvol event voor meer rendement

 

 

Logo Small